Het bal der gekken

Laat je onderdompelen in het Parijs van de belle époque – winnaar van de Prix Renaudot 2019

Parijs, 1885. Ieder jaar wordt er een Bal der Gekken georganiseerd, waar heel Parijs voor uitloopt. Verdeeld over twee zalen – aan de ene kant de idioten en aan de andere kant de hysterici, de depressieven en de maniakken – mag Parijs een avond deel uitmaken van het laatste experiment van dokter Charcot.

Aan de hand van vier vrouwenlevens worden we meegezogen in de beklemmende realiteit waar de bewoners van ziekenhuis Salpêtrière dagelijks mee worstelen. Maar zijn ze wel gek, of heeft de maatschappij hen als gek bestempeld om van hen af te zijn? En komen ze er ooit nog uit?

'Dankzij haar prachtige schrijfstijl begeven we ons moeiteloos in het Parijs van de belle époque en laat Mas ons zien hoe een familiedrama, een trauma of zelfs een vrijzinnige gedachtegang ervoor kon zorgen dat vrouwen levenslang opgesloten werden.' Le Figaro

'Een van de mooiste en meest verrassende boeken van het jaar. Laat je onderdompelen in dit meesterwerk.' Le Parisien

Spectrum
06 mei 2021
06 mei 2021

Reacties op: Het bal der gekken