Grunberg-het-bestand

NRC:

Het bestand

Gelezen 81 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 41 Favoriet 4 Recensies 6
Literatuur & Romans Artikelen 11 Newsroom 1 Lijsten 1 Spots 3   Topics 0
Bestaat er een mooiere, volmaaktere werkelijkheid dan de fysieke werkelijkheid zoals wij die kennen? Voor Lillian, een 'oosterse prinses in een betrekkelijk doorsnee meisjeslichaam', is daar geen twijfel over mogelijk: het ware leven is online - daarbuiten bestaat slechts sociaal wenselijk gedrag. De vernieuwing ofwel wedergeboorte van de mens zal in die betere werkelijkheid worden bewerkstelligd, maar eerst moet de oude mens verdwijnen.
Onder het toeziend oog van haar mentor Banri Watanuki komt Lillian als receptioniste bij het cybersecuritybedrijf BClever stapje voor stapje dichter bij haar ideaal: leven zonder lichaam, niets meer zijn dan pure intelligentie; het dierenrijk verlaten.

Na een wetenschappelijk onderzoek in het Grunberg Lab waarbij meer dan 350 participanten werden geanalyseerd op hun hersenactiviteiten tijdens het lezen van de roman, kan het volgende gezegd worden over uw gemoedstoestand na het lezen van Het bestand:
- U zult 7% meer geamuseerd zijn
- U zult 37% meer walging voelen
- U zult 10% meer lust voelen
- U zult 22% minder hoopvol zijn

Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
30 oktober 2014
28 oktober 2014

High tech sprookje met een hoge zuurgraad

door: Stefan van Mierlo 1 like

Het Bestand is een eigentijds sprookje over Lillian, begin twintig, die meer van getallen dan van mensen houdt. Sterker nog, ze is allergisch voor mensen. Lillian zou het liefst alleen virtueel bestaan.

"Jarenlang had de maatschappij tekenen gegeven dat ze Lillian niet hoefde en op een gegeven...

Reacties op: Het bestand