Het Duckdenken

Het gros van de mensen die momenteel topposities bekleden in Nederland, groeide op in de jaren vijftig en zestig en las de Donald Duck. In het 'vrolijke weekblad' zijn het de kinderen die deskundig, wijs en slim zijn en zijn het juist de volwassenen die blunders maken. De neefjes van Donald Duck blijken een zeer belangrijk identificatiemodel te zijn geweest voor de leidinggevende generatie van nu.

De analyse van Michiel Hegener toont aan dat vrijwel het hele beleid voor wetenschap en bedrijfsleven wortelt in het gedachtegoed van Kwik, Kwek en Kwak. En hetzelfde geldt voor de herstructurering van het defensieapparaat. Dat hierover weinig ophef wordt gemaakt, laat zich gemakkelijk verklaren: welke minister, industrieel of hoogleraar heeft de moed zijn handelwijze te verklaren aan de hand van een stapel beduimelde Donald Ducks?

Kwik, Kwek en Kwak spelen een sleutelrol in het 'hoe & waarom' van onze maatschappij. Hun invloed doet zich op veel niveaus gelden: van het organisatieadvieswezen tot het tot girlpower verworden feminisme. In 'Het Duckdenken' legt Hegener deze verstrekkende invloed van de neefjes genadeloos bloot.

Is Het Duckdenken het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het Duckdenken