Het éne nodige

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
'Het éne nodige' van Anna de Savornin Lohman is een anti-feministische roman. Toen dit boek in 1897 verscheen was er een maatschappelijk debat gaande over de rol van de vrouw: moest de vrouw thuisblijven om voor haar man te zorgen? Of mocht de vrouw ook gaan werken om zich maatschappelijk nuttig te maken? De Savornin Lohman koos voor het eerste. Het was de taak van de vrouw om voor het huishouden te zorgen. Zij probeerde deze mening kracht bij te zetten met de roman 'Het éne nodige' - maar dat is zo'n vreemde roman, dat je je af kunt vragen of de publicatie ervan de anti-feministische zaak wel goed gedaan heeft. De hoofdpersoon is Katie, een zelfstandige onafhankelijke feministische vrouw. Het loopt door haar onafhankelijkheid slecht met haar af. Maar dit gebeurt zo 'over the top' dat het verhaal volstrekt ongeloofwaardig is. 'Het éne nodige' is echter wel goed geschreven en zeer vermakelijk om te lezen; tel daarbij op dat het een belangrijk document is in de geschiedenis van de emancipatie van de vrouw. Redenen genoeg voor een heruitgave - de spelling is gemoderniseerd, maar de sfeer is typisch Den Haag in het Fin-de-Siècle. +

Brave New Books
20 januari 2021