Het feestmaal van John Saturnall

Het feestmaal van John Saturnall

Gelezen 11 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 13 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Spots 1   Topics 0
Het feestmaal van John Saturnall is een verpletterende historische roman, waarin het leven van een wees wordt gevolgd - van stomende keukens tot verboden slaapkamers, van bloederige slagvelden tot eeuwenoude magische wouden. Feit en fictie worden door Lawrence Norfolk verweven tot een rijk, amitieus en betoverend verhaal over het leven en de liefde in de zeventiende eeuw.

Het is 1625. Een moeder en haar zoon uit het dorpje Buckland zijn op de vlucht geslagen: ze worden op de hielen gezeten door een groep woeste dorpelingen die denken dat zij een heks is. Ze verschuilen zich in het bos, waar de moeder haar zoon eeuwenoude recepten onthult. De zoon, John, wordt naar het landgoed Buckland Manor gebracht, waar hij tewerkgesteld wordt in de omvangrijke ondergrondse keukens. Eerst slijt hij zijn dagen als bordenwasser, maar vanwege zijn gevoel voor smaak mag hij al snel als kok werken. Een speciaal gerecht dat voor koning Charles bestemd is, brengt John in contact met Lucretia Fremantle, de eigenwijze dochter des huizes. Terwijl de Engelse Burgeroorlog op het punt van uitbreken staat, stort John zich in een gepassioneerde en gevaarlijke relatie met Lucretia.

Lawrence Norfolk is de auteur van de wereldwijde bestsellers Het woordenboek van Lemprière, De neushoorn van de paus en In de gedaante van een beer. Norfolk woont in Londen met zijn vrouw en kinderen.

'Fenomenaal. Het feestmaal van John Saturnall behoort tot de allerbeste historische romans ooit geschreven.' - The Times

De Bezige Bij
20 november 2012