Het geluk

Wat maakt ons gelukkig? Waaruit bestaat geluk? Zelfkennis en het najagen van geluk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden; ontbreekt het eerste, dan is het tweede gedoemd te mislukken. Toch is voor velen van ons het leven al half voorbij voordat we inzien waar het om gaat - en waar het ons om gaat.
Kets de Vries bespreekt de noodzaak om een balans in het leven te bereiken, zoals bijvoorbeeld die tussen werk en privé-leven. Ook de tweedeling tussen uiterlijk en innerlijk succes krijgt aandacht, evenals het belang van spel in het leven en de behoefte aan verkennen van de mens, zowel in het werk als privé: hoeveel mensen willen niet een wereldreis maken? Mensen moeten de volle verantwoordelijkheid voor hun eigen leven nemen om er zoveel mogelijk uit te halen.
Manfred F.R. Kets de Vries is verbonden aan INSEAD, het Europese Management Instituut te Fontainebleau. Hij is econoom en psychoanalyticus. Van zijn hand verschenen bij Uitgeverij Nieuwezijds Leiderschap ontraadseld en Worstelen met de demon. Zijn boeken en artikelen zijn in twaalf talen vertaald. Als adviseur van managers, die vaak veel verdienen en weinig vrije tijd hebben, komt het streven naar geluk regelmatig ter sprake. Waar doen we het voor?
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons, maar van de manier waarop we die zien. --Leo N. Tolstoj
"een intrigerend boek" - Financieel Economische Tijd, januari 2001
"een handzaam en fraai vormgegeven boekje" - St. Nederlandse Bibliotheekdienst, maart 2001
"een frêle maar fraai verzorgd boek over het evenwicht tussen werk en privé-leven." - Trends, februari 2001

Is Het geluk het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het geluk