Het hellend vlak

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Soms heeft een familie een geheim dat door de drager ervan mee het graf in wordt genomen. Wat dan bij nabestaanden kan blijven hangen, is een gevoel van schaamte en schuld, maar ook nieuwsgierigheid. Met summiere aanknopingspunten gaat Rolf Wennekes op pad. Vervolgens doet hij een even fascinerende als ontluisterende ontdekking. Aan de hand van interviews, onderzoek in het Nationaal Archief Den Haag en het raadplegen van historische dagbladen en beeldbanken ontstaat een stramien van feiten, waarop de auteur een portret van zijn Nijmeegse grootvader weeft. In een voortdurende spiegeling met de denkbeelden van zijn voorouder ervaart de auteur hoe die voorouder op een glijdende schaal steeds verder verstrikt raakt in het programma van een populist. Keuzes hebben consequenties. Het gevolg van de keuze van zijn grootvader is desastreus: een hel voor hem, en voor tientallen miljoenen vóór hem zelfs fataal. Dit novellistisch portret speelt zich voornamelijk af in het Nijmegen van de jaren 1944-1946 en beschrijft een onomkeerbaar en onontkoombaar afglijdingsproces. +

Historische roman (populair)
Brave New Books