Het hondenpark

Het hondenpark

Gelezen 10 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 21 Favoriet 0 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 1 Spots 2   Topics 0

Olenka is geboren en opgegroeid in het arme en corrupte Oekraïne, maar heeft door haar werk als fotomodel ook het rijke westen leren kennen. Nadat die carrière is vastgelopen keert ze terug naar Oekraïne, waar ze in aanraking komt met een nieuwe branche: eiceldonatie ten bate van kinderloze westerse echtparen. Ze begint als donor maar weet zich dankzij haar kennis van het Westen al snel tot coördinator op te werken.

Dan komt Daria op haar pad, de dochter van een vroegere zakenpartner van haar vader. Ze herkent Daria’s potentieel als eiceldonor en model en ziet een grootse toekomst voor de jonge vrouw – en voor haarzelf als Daria’s manager.

Als Daria op een dag plotseling verdwijnt, ziet Olenka in eerste instantie nog geen verband met gebeurtenissen uit het verleden. Tegen de tijd dat ze dat wel doet is het echter al te laat: ze is gedwongen uit te wijken naar het buitenland, en zo belandt ze in Helsinki, aan de rand van een park waar een jong gezin de hond uitlaat.

Het hondenpark is een overweldigende, razend spannende roman over loyaliteit en gebroken vertrouwen, geschreven door een van de origineelste en grootste schrijvers van Europa. Het is een verhaal dat de genadeloosheid van commerciële eiceldonatie blootlegt, waarbij vrouwelijke vruchtbaarheid een verdienmodel is geworden, en van het leven, waarin het verleden steeds weer opduikt, hoezeer je ook je best doet dat te vergeten.

Prometheus
03 september 2020
03 september 2020

Lieke Roovers Hebban Recensent

Geen goedkoop effectbejag

door: Lieke Roovers 1 like

Sofi Oksanen (1977) is een Finse schrijfster. Afgezien van haar tweede roman, Baby Jane, is haar gehele oeuvre naar het Nederlands vertaald. Zuivering uit 2008 is haar meest succesvolle werk. Oksanen schreef het gelijknamige toneelstuk, baseerde haar boek daar vervolgens op en in 2012 werd ...

Reacties op: Het hondenpark