Het huis van mijn vader

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Sylvia's vader dreigt dat hij haar naar een weeshuis zal sturen als ze iemand durft te vertellen wat hij met haar doet. Of erger nog, dat hij haar katje Smokey zal vermoorden .
Zo begint het hartverscheurende verhaal over een meisje dat vanaf haar zevende tot ver in haar puberteit door haar vader seksueel werd misbruikt. Sylvia Frasers intelligente en beklemmende verslag laat zien hoe zij deze verschrikkingen overleefde door haar psyche in twee kleine meisjes te splitsen: een Sylvia die herinneringen aan pappa's gedrag bewust buiten sluit, en een andere Sylvia die zich eraan onderwierp.
De buitenwereld ziet alleen de 'normale' Sylvia: een schattig kind met goudblonde krullen, intelligent, zorgeloos, populair op school, altijd omgeven door vriendinnetjes. Maar haar 'andere ik' is een lelijk, achterdochtig, gekwetst en angstig meisje, dat zich schuldig en vies voelt. Niemand weet dat Sylvia vaak zó over zichzelf denkt, ook niet haar moeder en zus.
Sylvia groeit op tot vrolijke, efficiënte, alledaagse jonge vrouw die jarenlang geen enkele herinnering meer heeft aan de afschuwelijke gebeurtenissen uit haar verleden. Maar haar onderbewustzijn blijft haar parten spelen: ze krijgt nachtmerries, in haar puberteit ontwikkelen haar seksuele gevoelens zich op een merkwaardige manier en als ze uiteindelijk de ware liefde tegenkomt voelt ze zich gedreven die te vernietigen ...
In deze diepgaande, schokkende autobiografie vertelt Sylvia Fraser over haar gevecht om het verleden te verwerken en een normaal leven te kunnen leiden.

01 januari 1987

Reacties op: Het huis van mijn vader