Het is maandag vandaag

Volkskrant:

Het is maandag vandaag

Gelezen 31 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 14
Literatuur & Romans Lijsten 3 Spots 3   Topics 0   Leesclub

Julia, een jonge vrouw van bijna dertig, vult haar dagen met het schoonmaken van andermans huizen. Ooit was er de belofte van een literair debuut, nu is er de druk van anderen sociaal iets te betekenen. Ze slaapt slecht en zwerft ’s nachts door de lege straten van de stad. Overdag observeert ze de levens van anderen, die hun leven wel op orde lijken te hebben. Gaandeweg neemt ze bezit van de huizen: het dakterras van nummer 25, de badkamer van nummer 61, de keuken van nummer 122-D, het bed van nummer 27.
Met lichtheid en in soevereine stijl laat Sytske van Koeveringe de complexe wereld zien waarin ieder zijn eigen weg moet vinden. Het is maandag vandaag is een roman over de onkenbaarheid van de wereld en het onvermogen om mensen werkelijk te kennen, hoe dichtbij je ook komt.

De Bezige Bij
20 april 2017
11 mei 2017

Schoonmaak zie je niet

door: jeanne vogel

Julia weet niet zo goed wat ze moet met haar leven na een mislukt debuut en een studie zonder bijbehorende baan. Ze blijft hangen in het studentenhuis tussen veel jongere huisgenoten. Haar relatie is verbroken door haar toedoen en haar beste vriendin is uit beeld en reageert niet meer op haar...

Reacties op: Het is maandag vandaag