Het kado

Tika Stardust

'Misschien kan ik mijn oude, zieke vader meenemen in de auto. Onderweg open ik dan de passagiersdeur en dump ik hem in een greppel. Soms moet je uit sociale overwegingen het lot een handje helpen.' De 50-jarige Tika heeft haar leven, ondanks een traumatische jeugd, goed op orde. Tot ze na 35 jaar stilte een telefoontje krijgt van een verzorgingshuis, dat haar sadistische vader Claude zwervend is aangetroffen en is opgenomen. 'Ik heb geen zin erheen te gaan en tegelijk kan ik niet wachten. Nu heb ik eindelijk de kans om de cirkel rond te maken. In zijn huis ligt een schat verborgen: bewijsmateriaal van hoe het vroeger is geweest.'

Het Kado - Mijn vader sterft schetst een schrijnend beeld van hoe een kind zich ontwikkelt bij psychiatrische ouders. De schrijfster wisselt rauwe scènes af met tragikomische bespiegelingen.

Is Het kado het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Het kado