Het langzame ontwaken

Het langzame ontwaken

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Het langzame ontwaken, roman

Spanningen rond werk en studie lopen zo hoog op dat een huwelijk spaak loopt en een gezin uiteenvalt. Een gevierd architect en een succesvolle marketinggoeroe/mediator drijven van elkaar weg als de negatieve publiciteit rond zijn prestigieuze cultuurgebouw aanzwelt en zij haar keuze voor een studie in het buitenland doorzet en vertrekt. De breuk wordt definitief als hij overspel pleegt.
De zoon weigert te gaan studeren en verbreekt de banden met zijn ouders. In een kraakpand sluit hij zich aan bij een groep hackers. Het is zijn vriendin die hem aanzet het contact met zijn ouders te herstellen.
Het familiedrama, met de subtiel vertelde beweegredenen van de hoofdpersonen en hun uiteindelijke keuzes hoe verder te gaan, bevat ook een kritische beschrijving van relevante ontwikkelingen zowel in de architectuur en stedenbouw als in de relatie tussen overheid en burger.

Klaas Swaak
Na een loopbaan in het onderwijs en in het lokaal bestuur, waarvan hij in een viertal boeken verslag deed, schreef hij verhalen en romans. Hij debuteerde in 2008 met de verhalenbundel Thuiskomst en andere verhalen. Daarna verschenen de novelle Het stilzwijgen en de romans Hongerige Wolf, Op de helling, De reis terug en De veteraan. Zijn Een Groninger familiekroniek 1870-1960 is niet in de handel.

Uitgeverij Nobelman
29 januari 2020