Het maandagmorgengevoel

Ook zo'n last van de maandagmorgen? Van dat knagende gevoel dat u weer naar uw werk moet? Of begint het bij u al op zondagmorgen zoals bij veel andere werknemers? Er zijn zelfs mensen die van dit gevoel de hele week last hebben! Joep Schrijvers schokte de managementwereld met zijn boek 'Hoe word ik een rat?' waar inmiddels meer dan 100.000 exemplaren van zijn verkocht, ongekend voor een managementboek.
In 'Het maandagmorgengevoel' vertelt Schrijvers onomwonden zoals we dat van hem gewend zijn, alles over dit maandagmorgengevoel. Welke vier emoties eraan ten grondslag liggen (verdriet, angst, walging en toorn), hoelang het duurt en hoe het uitmondt in de onvermijdelijke versuffing. Het maandagmorgengevoel staat voor het moderne onbehagen in het werk.
Op hilarische wijze wijst hij met de vinger naar de bazen en collega's, hoe zij in onze hoofden spoken en dit maandagmorgengevoel veroorzaken: de bullebakken, de jaloerse krengen, de machomannen, de kleffe chefs, de veranderaars. Schrijvers laat zien dat we vooral last hebben van het driftleven van onze bazen en collega's, van hun doorgeschoten driften om status en geld te bemachtigen, met iedereen intiem te worden, voortdurend te reorganiseren en hun stoel of afdeling te verdedigen.
Of u wat kunt doen aan het maandagmorgengevoel? Joep Schrijvers heeft een grote afkeer van modieuze prietpraat en eenvoudige recepten. In dit boek keert hij zich tegen doeners (de wij-gaan-ervoor types), de nieuwe bureaucraten (terug naar de bedrijfskleding) en spirituele managers ('Ik ben in het Zijn.'). Wij kunnen het maandagmorgengevoel maar beter aanvaarden, vindt hij. Hoe dan? Door er meer de kantjes van af te lopen en te lanterfanten.