Het maatschappelijk verdrag

Volgens Jean-Jacques Rousseau staan twee aspecten centraal bij een goede staatsinrichting: de staat moet ervoor zorgen dat we elkaar niet naar het leven staan en dat iedereen zijn onafhankelijkheid en vrijheid behoudt. Zijn stelling dat alleen het volk het recht heeft zichzelf te besturen, vormt een inspiratie voor revolutionaire bewegingen vanaf de achttiende eeuw.

Het maatschappelijk verdrag is een van de invloedrijkste teksten over de grondslagen van politiek en recht. Rousseau laat zien hoe een bepaalde vorm van staatsinrichting een antwoord is op het gevaar van een verval van beschaving dat ontstaat op het moment dat een 'ik' tegenover een 'ander' komt te staan, met alle verschillen van dien.

Is Het maatschappelijk verdrag het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het maatschappelijk verdrag