Het paard Ugo

Kroniek uit een 'beloken' tijd
10 mei 1940 - 7 december 1941

Het paard Ugo speelt zich af in New York in de beklemmende tijd van de overweldiging van Europa tot de Japanse aanval op Pearl Harbor. De ik-figuur, een Europees ambtenaar, laboreert aan privé-problemen, die beurtelings burlesk en dramatisch zijn, en wacht op het moment dat de Verenigde Staten in het conflict betrokken zullen raken. Wanneer dit in december 1941 gebeurt, neemt zijn leven een geheel andere wending en verdwijnen zijn vraagstukken op de achtergrond.

De auteur beschouwt dit boek als het eerste van een zeer 'losse' trilogie, waarvan De kroeg van het groot verdriet het middenstuk zal zijn en Harmágedon het slot vormt.

Marnix Gijsen (dr. Albert Goris) werd in 1899 te Antwerpen geboren, is 29 jaar in Amerika en Canada cultuur attaché van België geweest en woont nu weer in Antwerpen.

Is Het paard Ugo het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het paard Ugo