Het plantaardig bewind

Rank 6579 Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Het plantaardig bewind, de eerste verhalenbundel van de in 1939 in Zeeuws-Vlaanderen geboren schrijver Jacques Hamelink, is door de Nederlandse kritiek direkt bij verschijnen opgemerkt als een uitermate belangrijk debuut.
Het centrale thema van de gebundelde verhalen is de mens die van zijn omgeving geïsoleerd wordt door geheime, zich als dreigende natuurverschijnselen manifesterende krachten. Aan hem voltrekt zich een onontkoombaar lijkend, gevreesd of verlangd onheil, dat nauw samenhangt met zijn zoeken naar de zin van het bestaan. De verhalen laten bij de lezer een tastbare en onuitwisbare indruk achter van zinloze dreiging en onontwarbaar geheim.
'Het plantaardig bewind' (1964) en de latere verhalenbundel 'Horror Vacui' (1966) verschenen in een Franse vertaling bij Editions Albin Michel te Parijs, terwijl een combinatie van verhalen uit beide bundels uitkwam bij Suhrkamp Verlag te Frankfurt. In 1968 verscheen een derde verhalenbundel, getiteld 'De rudimentaire mens'.
Hamelink publiceerde voorts nog de dichtbundels 'De eeuwige dag' (1964), 'Een koude onrust' (1967) en 'Oudere gronden' (1969).
Zijn eerste roman 'Ranonkel' verscheen in 1969 en de Bezige Bij publiceerde van hem een 'mysteriespel voor stemmen' 'De betoverende bruidsnacht' (1970), dat in de loop van dit jaar zowel via de Nederlandse radio als in vertaling door de BBC zal worden uitgezonden.
Hamelink ontving voor 'Het plantaardig bewind' de Vijverbergprijs 1964, de Van Der Hoogtprijs 1965 en de jaarprijs van het Vlaams-Nederlands Literair Akkoord 1966.

Uitgeverij Van Gennep
01 januari 1964