Het punt Omega

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
De speurtocht naar de ontbrekende materie en het uiteindelijke lot van het heelal
Een van de verbazingwekkendste inzichten van de astronomie van de jaren tachtig is dat 99 procent van de materie in het heelal onzichtbaar is en alleen geopenbaard wordt door haar invloed op heldere sterren en melkwegstelsels. Waaruit bestaat die onzichtbare stof en waar bevindt ze zich? In Het punt Omega beschrijft John Gribbin de speurtocht naar de ‘ontbrekende’ materie en de implicaties van recente astronomische ontdekkingen voor het uiteindelijke lot van het heelal. Vijftien miljard jaar geleden ontstond het heelal met de oerknal: materie en energie, ruimte en tijd breidden zich vanaf dat moment uit. Betekent de aanwezigheid van de zwarte massa dat dit proces zich eens zal omkeren en dat het heelal weer zal verdwijnen, met andere woorden het punt Omega zal bereiken?
Op Gribbins speurtocht worden we geconfronteerd met exotische soorten materie die in geen enkel laboratorium op aarde nagemaakt kunnen worden, we buigen ons over de vraag waarom er geen neutrino’s van de zon afkomen, zien de tijd teruglopen, duiken in de problemen die ontstaan wanneer we de wetten van de thermodynamica op het heelal toepassen en maken kennis met de belangrijkste hedendaagse astronomen.
Govert Schilling
CONTACT NV