Het verlaten land

Het verlaten land

Gelezen 6 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 17 Favoriet 0 Recensies 2
Literatuur & Romans Lijsten 3 Spots 1   Topics 0
'Het verlaten land' vertelt het verhaal van Mokrane, zijn geliefde en zijn vrienden in een Kabylisch bergdorp tijdens de Tweede Wereldoorlog. Algerije was nog een kolonie van Frankrijk en dus werden de mannelijke dorpsbewoners gemobiliseerd voor de strijd.
Een roman over liefde, vriendschap en het leven in een dorp dat functioneert aan de hand van eeuwenoude tradities, maar waar steeds meer andere waarden binnensijpelen in de vorm van islamitische regels en Europese zeden. Sluipenderwijs veranderen de normen en waarden in het dorp, en niet zonder pijnlijke gevolgen. Lukt het Mokrane om de twee werelden met elkaar te verzoenen en zijn geliefde te behouden? Met zijn dramatische verwikkelingen is Het verlaten land een boeiende en innemende geschiedenis die de lezer vol zal raken.
De Algerijnse schrijver Mouloud Mammeri werd geboren in 1917 in het Kabylische bergdorp Taourirt Moussa en overleed in 1989 bij een auto-ongeluk, op de terugweg van een door hem georganiseerd colloquium in Marokko. Volgens sommigen was dat ongeluk een door de Algerijnse regering georganiseerde moordaanslag, die een eind moest maken aan Mammeri's gedreven strijd voor de Berbers. Want naast schrijver en docent was Mammeri bovenal een groot voorvechter van de Berbercultuur en -taal. Mammeri bracht zijn leven grotendeels door in Algerije, maar ook in Frankrijk (tijdens de Algerijnse Onafhankelijkheidsoorlog) en Marokko.
Naast een aantal novelles en toneelstukken schreef Mouloud Mammeri vier romans, waarvan Het verlaten land (verschenen als 'La colline oubliée'), uitgebracht in 1952, zijn debuut was. Het boek behoort tot de vroegste Franstalige romans in Algerije en geldt daarmee als een belangrijke klassieker en een onmisbaar werk voor het Nederlandse en Vlaamse lezerspubliek.
Uit het Frans vertaald door Hester Tollenaar. Met een voorwoord van Asis Aynan

Uitgeverij Jurgen Maas
18 november 2016
02 december 2016
9789491921247

De Multatuli van de Maghreb

door: VictorDLV 3 reacties 1 like

Als Mouloud Mammeri (1917-1989) het onstuimige weer beschrijft, kondigt dat dramatische gebeurtenissen aan in het Algerijnse bergdorpje Tasga. Mokrane, een jongere uit het dorp, is een van de centrale figuren. Door zijn ogen zien we hoe de oeroude Berbercultuur verwelkt door de westerse...

Reacties op: Het verlaten land