Het wilde deel van de wereld

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
'Willen we de wilde natuur beschermen, dan moeten we bereid zijn haar los te laten uit onze greep en ons bevrijden van de dranghaar te controleren. Een dergelijke nederigheid is meer dan ooit noodzakelijk'
In het Antropoceen probeert de moderne mens de wereld op grote schaal te beheersen. Postmoderne denkers verkondigen zelfs het einde van de natuur. Milieufilosoof Virginie Maris pleit voor een herwaardering van de natuur en schets de contouren van 'het wilde deel van de wereld' Haar benadering veronderstelt een andere manier van denken over en omgang met de natuur. We moeten onszelf begrenzen om de soevereiniteit van de natuur te waarborgen. Alleen door de natuur haar eigen gang te laten gaan, kunnen we voorkomen dat zij wordt uitgebuit en dat wij van haar vervreemd raken. Om dit te bereiken is een radicale omslag noodzakelijk in ons denken over de verhoudiing tussen mens en natuur.

Boom uitgevers Amsterdam
01 januari 2021

Reacties op: Het wilde deel van de wereld