Hoe de wereld verandert doordat wij steeds ouder worden

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Europeanen worden steeds ouder. De vooruitgang van de medische wetenschap, de rijkdom en betrekkelijke vrede hebben gezorgd voor een spectaculaire toename van de levensverwachting. In 1900 was de gemiddelde leeftijd nog zesenveertig; in 2005 lag die voor het eerst boven de tachtig. Een op de drie Franse meisjes die zijn geboren na 2000 zal ouder worden dan honderd jaar. Het idee dat we de honderd kunnen halen, verandert niet alleen het denkbeeld over ons eigen leven maar heeft ook enorme maatschappelijke gevolgen. De sociale, politieke en economische orde moet een verjongingskuur ondergaan. We gaan bijvoorbeeld gezonder leven ómdat we steeds ouder worden; na ons pensioen hebben we immers nog een heel leven voor ons. De consequenties van de ‘vergrijzing’ zijn veel groter dan we tot nu vermoedden. Zonder twijfel beleven wij de opkomst van een nieuwe condition humaine. Hoe de wereld verandert doordat wij steeds ouder worden heeft in Frankrijk veel stof doen opwaaien en geeft een scherpzinnige en heldere analyse van de toekomst, waarin een tachtigjarige nog jong is. +

Meulenhoff Boekerij
01 januari 2005

Reacties op: Hoe de wereld verandert doordat wij steeds ouder worden