Hoza

Hoza werd in 1938 opgericht door Jos van der Horst in Zaandam. De eerste artikelen bestonden uit speelgoed en nijverheidsproducten. Na de Tweede Wereldoorlog scha­kelde het bedrijf als eerste fabriek in Nederland over op de productie van pallets. Met als gevolg dat het werk in de jaren vijftig moest worden uitbesteed aan de Strafge­vangenis in Hoorn. In 1956 vestigde de organisatie zich definitief in Scheemda. In het begin van de jaren zestig werden de eerste rolcontainers voor de zuivel- en voedingsmiddelen­industrie geproduceerd. Ruim 50 jaar later is Hoza nog altijd een begrip op het gebied van rolcontainers. Op dit moment rijden er door half Europa ‘karretjes’ rond die afkomstig zijn uit Oost-Groningen. Frans ten Hom legde het unieke verhaal over Hoza vast. Deze geschiedschrijving is voor een belangrijk deel geba­seerd op het bewaard gebleven bedrijfsarchief. De schrijver kwam er tijdens de inventarisatie van de papieren al snel achter dat heel veel documenten parallel liepen aan tal van bekend gebleven lokale, nationale en internationale gebeurtenissen. Aan de hand van het archief beschrijft hij de geschiedenis van bijna tachtig jaar Hoza.

Uitgeverij Profiel
01 januari 2016