Ibu, woorden uit een moederhart

Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
De afgelopen(bijna) dertig jaar van Coby Nuruwé-Tuhuteru's drielingmoederschap kreeg ze steevast de vraag:
"Hoe is dat een drieling krijgen en opvoeden?" Nuruwé-Tuhuteru deelde dan slechts de leuke verhalen. Dat is binnen de gesloten Molukse cultuur waaruit ze komt de gewoonte: de vuile was hang je niet buiten.

In Ibu (moeder) vertelt Nuruwé-Tuhuteru voor het eerst ook de minder leuke en moeilijke verhalen van haar moederschap: zoals haar depressiviteit tijdens de jeugd van haar kinderen en het in aanraking komen met de politie van de drieling.

Ibu is het openhartige verhaal van een drielingmoeder die wanhopige pogingen doet om in de voetstappen van haar moeder en grootmoeder te treden - veerkrachtige vrouwen uit een sterke Molukse vrouwenlijn - en daar niet in slaagt. Maar het is ook een hoopvol verslag over een moeder en haar drieling die zichzelf na vele tegenslagen hervinden.

Het is een relaas over schuldgevoel en falen, maar vooral is het een boek over hoop en liefde en een ode aan haar moeder en grootmoeder.

Coby Nuruwé-Tuhuteru (1963) debuteerde in 2017 met het succesvolle boek Nona. Ibu is haar tweede boek. Daarnaast begeleidt ze als schrijfcoach aankomende schrijvers.

Pumbo
01 januari 2019

Reacties op: Ibu, woorden uit een moederhart