Ik bak geweldig, jij trouwens ook

Geen traditioneel bakboek -  Edwin Klaasen zegt in het traditionele bakboek broodnodige informatie te missen over het bakproces. “Naar mijn mening is er niet eerder een Nederlands boek verschenen dat ook echt álle facetten van het brood bakken onder de loep neemt. Nergens lees ik over de temperatuur van de grondstoffen, het water, het deeg en de omgeving. Laat staan over kneed- of mengtijden! Hoewel veel boeken erg mooi en nuttig zijn, mis ik altijd wel iets.”
Meer dan alleen recepten - Wil je meer weten over bakken dan alleen het volgen van recepten, dan is dit bakboek zeker wat voor jou. Brood bakken vraagt om kennis. Als je iets doet, moet je weten waarom je het doet. Waarom gebruik je rogge of spelt? Waarom moet deeg een bepaalde temperatuur hebben? En waarom is de duur van het kneden zo belangrijk? Die antwoorden vind je in dit bakboek. En meer. Veel meer. Dat betekent dus zelfs een lesje scheikunde. Ook leer je om fouten in je brood te herkennen. Je leert dat je van alleen meel, water, tijd en liefde een overheerlijk brood kunt bakken. En dat water de beste broodverbeteraar is die er bestaat. Dankzij échte bakkerskennis zul je het mooiste brood ooit bakken.
Kennis delen - Het bakboek van Desemenzo is in nog een ander opzicht allesbehalve traditioneel. Het boek zit vol multimediale extra’s. Het scannen van QR-codes brengt je bij filmpjes waarin Edwin technieken voordoet en toelicht. Hij benadrukt dat hij met dit boek niet wil aantonen dat hij goed kan bakken. Hij wil juist kennis delen. Kennis die nodig is om goed te leren bakken. Bepaalde vaste uitdrukkingen van de op Twitter en Facebook populaire bakker vind je in het bakboek met een #hashtag aangeduid. Zo kun je snel via jouw social media scannen wat hij er ooit over schreef. Jouw bakervaringen deel je ook met deze #hashtags of via de speciale Facebook-groep Ik bak geweldig, jij trouwens ook. Wie na het lezen nog vragen heeft, stelt ze gewoon aan het #bakkertjezelf. Ook inspiratie delen stelt Edwin bijzonder op prijs. “Zet er wel de #hashtag bij. Zo deel je jouw kennis met anderen. En inspireren we elkaar,” aldus de enthousiaste bakker.
Persoonlijk tintje -  Edwin geeft het bakboek een persoonlijk tintje door technieken en recepten af te wisselen met persoonlijke verhalen. Met indringende portretten van zijn eerste leermeester en de banketbakker die hem Nederlands kampioen banketbakken maakte, tot topkoks en vrienden die hem op diverse manieren inspireren en bijstaan in zijn ambacht. Fotografie, opmaak en graphics zijn in een eigentijdse en stoere stijl. Pure schoonheid. Brood in beeld zoals brood bedoeld is. Een bakboek zoals een bakboek bedoeld is.

Is Ik bak geweldig, jij trouwens ook het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Ik bak geweldig, jij trouwens ook