Ik blijf bij je

Ik blijf bij je

Gelezen 31 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 51 Favoriet 2 Recensies 19
In 2013 beleeft Abbie Chalgoum de donkerste nacht uit zijn leven, hij onderneemt een zelfmoordpoging. Gevoed door zijn lijden onder depressie en duistere stemmen in zijn hoofd lijkt elke andere oplossing zinloos. Hij overleeft het ternauwernood en besluit op onderzoek te gaan naar de oorsprong van zijn strijd, die begint in 1983 wanneer hij en zijn familie voet zetten op Nederlandse bodem. Het vreemde land toont een totaal nieuw leven. Abbie wordt succesvol binnen Venlo. Hij is een geliefd leraar economie en wordt het toonbeeld van integratie als prins carnaval en vertolker van Jezus in De Passiespelen. Maar wat zijn buitenkant niet laat zien is het voortdurende gevecht om erbij te willen horen, vol angsten en leugens.
Deze autobiografische roman is een ontroerend en beklemmend verhaal over een alsmaar groter wordende dreiging. Het falen als persoon, het doorbreken van de schaamtecultuur en de verstoorde band met zijn vader vormen de basis van een ongekende tragedie, die Abbie, met medewerking van auteur Alwin Grijseels, van zich af probert te schrijven. Want depressie klampt je vast en zal voor altijd bij je blijven.

Abbie Chalgoum (1979, Marrakesh) is acteur en vmbo-docent economie. In 2015 speelde hij Jezus in de Tegelse Passiespelen, waarna hij veel kritiek ontving, want een Marokkaanse Jezus mag niet. Toen hij prins carnaval van Venlo was weigerde Geert Wilders carnaval te komen vieren.

Prometheus
31 mei 2021
31 augustus 2021

Reacties op: Ik blijf bij je