Imitatio

Imitatio

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
IMITATIO
'Swolle, 1472. Noem mij maar Ama Nesciri, want ik blijf liever onbekend.'
Een kloosterling van het Agnietenbergklooster in Zwolle kijkt terug op zijn leven en schrijft een kroniek die hij opdraagt aan zijn grote, maar onbereikbare liefde: vrouwe Aleidt. Een kroniek die weinig van zijn eigen leven prijsgeeft, maar des te meer van zijn leermeester en grote voorbeeld Thomas a Kempis, die hem leert Christus zo goed mogelijk na te volgen.
Het leerproces van de monnik geeft inzicht in de persoon, het leven en het denken van 'meester Thomas'. Van dichtbij heeft hij Thomas meegemaakt, onder allerlei omstandigheden. De kloosterling vertelt over spannende gebeurtenissen rondom het klooster - een moord in de graftuin, een vlucht per schip, de verbranding van een heks - en beschrijft op inspirerende wijze de ontwikkeling van zijn spirituele zoektocht, naar het voorbeeld van Thomas a Kempis. Zijn meester citeert hierbij regelmatig uit zijn wereldberoemde boek 'De Navolging'.
Benjamin Louwerse (1947) wilde aanvankelijk portretschilder worden, maar ruilde door een spirituele ervaring zijn schildersezel in voor de kansel. Na zijn theologische opleiding is hij ruim vijftien jaar werkzaam geweest als pastor. Hij doceert nu theologie en cultuurbeschouwing aan de Christelijke Hogeschool Windesheim te Zwolle.

Historische roman (populair)
Uitgeversgroep Jongbloed