In de ban van Kassandra

Vier lezingen, die de Oostduitse schrijfster Christa Wolf hield aan de Universiteit van Frankfurt/Main en die gaan over de ontstaansgeschiedenis van haar verhaal "Kassandra". In deze inleidingen geeft Christa Wolf aan hoe Kassandra, de dochter van het koningspaar Hekabe en Priamos, bezit van haar neemt. Dat begint met een reis naar Griekenland, waar zij met de Kassandra-figuur wordt geconfronteerd. Sprekend vanuit haar Kassandra-concept houdt Christa Wolf, altijd nog de belangrijkste schrijfster in de DDR, zich bezig met diverse aspecten van ons huidige wereldbeeld, waarbij zij de verschillende samenhangen blootlegt: oorlog en vrede, de positie van de vrouw, de gezagsverhoudingen. Dat gebeurt vaak aan de hand van alledaagse voorbeelden, maar in de vier lezingen is sprake van een steeds verdergaande opbouw en daarbij wordt Kassandra steeds meer de symboolfiguur. Een noodzakelijk boek dat naast het Kassandra-verhaal moet worden gelezen.

Is In de ban van Kassandra het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op In de ban van Kassandra