In het oog van de storm

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Over de geschiedenis van de mens zijn al vele bibliotheken volgeschreven. Maar pas recent worden de belangrijke gebeurtenissen uit het verleden ook in verband gebracht met ecologische en klimatologische oorzaken. Het klimaat was doorheen de geschiedenis immers nooit stabiel, maar vertoonde een duidelijke golfbeweging. In het oog van de storm maakt het verband duidelijk tussen die klimaatveranderingen en o.a. het ontstaan van de landbouw, de ontwikkeling van steden en de wetenschappelijke en technologische innovaties die de menselijke beschaving tot vandaag hebben vormgegeven. De auteurs schetsen eerst de fysische en biologische context van het verhaal van de mensheid. Ze gaan dieper in op de evolutionaire biologie en onderstrepen de grote invloed van genetisch verankerde gedragskenmerken en de samenhang met culturele ontwikkelingen. Daarna neemt In het oog van de storm de lezer mee op een boeiende vogelvlucht doorheen de menselijke geschiedenis, bekeken door de klimaatbril. Daaruit trekken de auteurs levensbelangrijke lessen: in het licht van de dreigende opwarming van de Aarde zal de mens al zijn creativiteit en leervermogen nodig hebben om onder het oog van de klimaatstorm uit te komen. In de maatschappelijke innovatie die zich onstuitbaar opdringt zijn 'gendergelijkheid', 'samenwerking' en 'solidariteit' de sleutelwoorden.

ASP - Academic and Scientific Publishers
01 januari 2012
01 april 2021

Reacties op: In het oog van de storm