Jacoba van Tongeren

Jacoba van Tongeren

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 7 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Dit boek is gebaseerd op de authentieke memoires van Jacoba van Tongeren (1903-1967) die -als enige vrouw- in de Tweede Wereldoorlog een grote verzetsgroep oprichtte en vijf jaar lang leidde: Groep 2000.

Groep 2000 zorgde tussen 1940 en 1945 voor zo'n 4500 onderduikers in Amsterdam en stond aan de wieg van het blad Vrij Nederland. In plaats van namen en adressen gebruikte Groep 2000 cijfercodes waardoor vrijwel iedereen de oorlog overleefde. De Groep telde circa 140 leden; van 85 van hen is een korte biografie opgenomen.

Het is uniek om het verzet gedurende de oorlogsjaren te zien door de ogen van de leidster van deze groep.

Zeventig jaar na a oop van de oorlog verschijnt het indrukwekkende verhaal van een sterke vrouw die, gesteund door haar geloof, met onvoorstelbare moed en uithoudingsvermogen een vitale en tot nu toe vrijwel onbekende rol in het Amsterdamse verzet heeft gespeeld en zo velen het leven heeft gered. - Job Cohen, voorzitter Amsterdams 4 en 5 mei comité

Dit boek vertelt het verhaal van Jacoba van Tongeren op basis van haar nagelaten geschriften, wat een rijke bron! Het is spannend, fascinerend, intrigerend, onthullend en ontroerend. Jacoba was een vrouw in een mannenwereld die zichzelf trouw bleef en deed wat ze vond dat ze moest doen.

- Els Kloek, samensteller '1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis'

Door haar directe, indringende vertelstijl die bij vlagen doet denken aan die van een verslaggever, wordt de lezer haar wereld ingetrokken. Tegelijkertijd zorgt juist die blik ervoor dat allerlei ingesleten aannames over 'het verzet' aan het wankelen worden gebracht.

- Marjan Schwegman, directeur NIOD

Over de auteurs:

Paul van Tongeren werkte op het terrein van con ictpreventie en vredesopbouw. Hij richtte een internationaal netwerk van vredesorganisaties op. In 2013 ontdekte hij de memoires van zijn tante Jacoba van Tongeren.

Trudy Admiraal heeft jarenlang ervaring als schrijvend journalist en redacteur. Zij is eigenaar van Redactie Admiraal en helpt mensen bij het schrijven van hun boek.

Geschiedenis & Politiek

Meer artikelen

Lezersrecensies (1)

wat een sterke vrouw!

door: Natasja (Tazzy) J. 1 like
Allereerst: wow! Zo’n gevoel heb ik als ik de laatste bladzijde dichtsla. Jacoba van Tongeren is de vrouw van het verzet in mijn ogen! Het verhaal is helemaal gebaseerd op haar eigen memoires. Het speelt zich grotendeels af in het Amsterdam van de tweede wereldoorlog. Het boek is grotendeels in...