Jheronimus

De nieuwe grafische roman van Marcel Ruijters, winnaar van de Stripschapprijs 2015, heeft Jheronimus Bosch (ca. 1450-1516) tot onderwerp. Aan Bosch wordt in het voorjaar van 2016 een grote overzichtstentoonstelling gewijd. 'Jheronimus' is een prachtige prelude. In de strip brengt Ruijters op grootse wijze de late middeleeuwen in alle rauwheid en schoonheid tot leven. We volgen het leven van Jeroen Bosch en zien hoe zijn in onze ogen vaak bizarre werken in die boeiende tijd op hun plek vallen en deel uitmaken van de belevingswereld van Bosch. Marcel Ruijters heeft zijn rijke verbeelding los kunnen laten op het leven en de tijd van Bosch, maar de feiten die bekend zijn geen geweld aangedaan. In combinatie met aanstekelijke humor is er een onweerstaanbare cocktail ontstaan die geen stripliefhebber, kunstliefhebber of bewonderaar van Jheronimus Bosch mag missen.

Is Jheronimus het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Jheronimus