Jullie die weten

Jullie die Weten is een herschrijving van de dramatische wendingen in deze zeer complexe opera (Franse revolutie, feodaal recht, grote sociale veranderingen (de tijd van Vulcanus komt eraan, wordt er gegrapt), huwelijk en 'afspraken', sprezzatura als beschaafde omgangsvorm, ...).
Stefan Hertmans werkt een achttal kernachtige, lyrische scharniermomenten uit, in gedichtenvorm. De duiding is niet expliciet maar geeft de lezer toch het verhaal van de Nozze in verkorte vorm. Vandaar de titel van het werk: Jullie die Weten (Voi che sapete che cosa è l'amor...) of beter geduid: jullie weten best waarover liefde en bedrog handelen: er is ook de medeplichtigheid van het grinnikende publiek dat al eeuwen de Nozze aanziet.
Het verhaal is ironisch en toch aangrijpend. 'Ik heb lang nagedacht over die beschaafde tolerantie in die opera, een omgangsvorm die volledig verdwenen is (zelfs tussen de graaf en de gravin betreffende het "ius prima noctis'" de politiek van mannen en vrouwen, drastisch veranderend met de Franse revolutie, is voelbaar in hun privé verhouding, dat is redelijk interessant in tijden van hysterische talkshows over relaties)", aldus Stefan Hertmans.

Is Jullie die weten het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Jullie die weten