Kent State

Rank 2390 Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Op 4 mei 1970 schoot de Nationale Garde onbewapende studenten neer die op de universiteit van Kent State protesteerden tegen de oorlog in Vietnam. In een dodelijk spervuur van zevenenzestig schoten werden vier studenten gedood en negen gewond. Het was de dag waarop Amerika geweren inzette tegen zijn eigen kinderen – een schokkende gebeurtenis die in ons nationale geheugen gebrandmerkt is. Enkele dagen tevoren zag de tienjarige Derf Backderf diezelfde leden van de Nationale Garde patrouilleren in zijn nabijgelegen geboorteplaats, waar ze door de gouverneur heen waren gestuurd om een staking van vrachtwagenchauffeurs te onderdrukken.

Gebruikmakend van de journalistieke vaardigheden die hij ook inzette bij Mijn vriend Dahmer en Trashed heeft Backderf uitgebreid interviews gedaan en research verricht om de levens van deze vier jonge mensen te boekstaven, evenals de gebeurtenissen van die vier dagen in mei, toen het land op het punt stond verscheurd te worden. Kent State, vier doden in Ohio, dat verschijnt bij de 50e herdenkingsdag van deze tragedie, is een ontroerend en onrustbarend verhaal over de bittere prijs van afwijkende opinies. Het is nu nog net zo relevant als in 1970.

Jan Donkers
Illustraties