Kleine gedigten

Kleine Gedigten voor Kinderen

Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1 Spots 1   Topics 0

Mr. Hieronijmus van Alphen (1746- 1803) was achtereenvolgens advocaat, procureurgeneraal (van Utrecht) en thesaurier-generaal (van de Republiek); in de Franse tijd was hij ambteloos. Hij schreef stichtelijke verzen, waarvan er nog enkele in de Nederlands Hervormde Kerk gezongen worden; ook als criticus was hij actief, en vooral als propagandist van de in Duitsland opkomende theoretische kunstbeschouwing. Zijn blijvende roem dankt hij aan de drie bundeltjes niet gedichten voor kinderen (1778-178z), die hij schreef toen hij als jonge weduwnaar de zorg had voor drie zoontjes. P.J. Buijnsters: 'Als blijvende populariteit een criterium is, dan bereikte Van Alphen zijn hoogtepunt als dichter met de publicatie van zijn drie deeltjes Kleine Gedigten voor Kinderen.' ...'de talloze herdrukken, roofdrukken en imitaties bewijzen immers hoezeer de auteur erin was geslaagd de juiste toon te treffen. De opvoedkundige idealen van de Verlichting werden hier omgezet in pakkende beelden, pregnante versregels die zich voorgoed in het geheugen van het volk hebben gegrift.' Dr. P.J. Buijnsters is emeritus hoogleraar in de Nederlandse literatuur van de achttiende eeuw. Tot zijn vele publicaties hoort een Bibliografie van Nederlandse school- en kinderboeken 1700- 1800, die hij onlangs met zijn vrouw heeft samengesteld.

Poëzie
Poezie