Kozijnen van krijt

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Lijsten 1   Topics 0

In Kozijnen van krijt observeert Hanneke van Eijken helder, scherp en filmisch de verhoudingen tussen mens, tijd en natuur. Ze onderzoekt of we geluk kunnen vasthouden, laten stollen in de tijd. Hoe bezweer je onheil dat voortdurend op de loer ligt?
Fictie kan een schuilplaats vormen. Een baai ligt in de vorm van een glimlach. Er rinkelen skeletten van zeedieren bij de achterdeur.
Kozijnen van krijt heeft een tedere, muzikale toon. De dreiging is echter nooit ver weg.

Hanneke van Eijken trad op van Lowlands tot op de Nacht van de Poëzie. Haar debuutbundel Papieren veulens werd bekroond met de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs 2015 en de Zeeuwse Boekenprijs voor het beste debuut 2013. Hanneke is, behalve dichter, jurist en wetenschapper op het gebied van Europees recht.

Over Papieren veulens:

'Papieren veulens van Hanneke van Eijken trof de commissie als een zeldzaam voldragen debuut.'
Juryrapport Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs 2015

'De bundel is minutieus gecomponeerd, als een voortdurend inzoomen. Papieren veulens bevat vederlichte, bijna dansante regels vol pregnante beelden.'
Erik Menkveld, de Volkskrant

'De bundel van Van Eijken bevat zo veel parels van gedichten met fijne zinnetjes als: kom naast me liggen/ vandaag fluistert het gras/ mooie dingen in mijn wang.'
Het Parool ****

Poëzie
Poezie
Prometheus
05 januari 2018
05 januari 2018

Ik hoef alleen maar een haakje los

door: Jan Stoel

De titel van de gedichtenbundel Kozijnen van krijt van Hanneke van Eijken (1981) intrigeert. Het woord kozijnen verwijst enerzijds naar een kader, anderzijds biedt een kozijn zicht op wat er zich buiten die kaders bevindt. Met krijt kun je grenzen aangeven, maar als je krijt wegveegt ontstaat een...

Reacties op: Kozijnen van krijt