Kwelgeest

Gelezen 8 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 12 Favoriet 0 Recensies 2
Welke kwade krachten beheersen de vakgroep Westerse antropologie in Leiden? In korte tijd vallen er meerdere doden. Is het de geest van Uilenspiegel die rondwaart? De middeleeuwse plaaggeest zorgt in elk geval voor haat en nijd tussen een aantal wetenschappers die zich met hem bezighouden.

Is het hebzucht? De Duitse onderzoeker Waldemar Isfeld heeft een unieke oude Uilenspiegel-druk in zijn bezit die hij aan niemand wil laten zien. De Nederlandse docent Job Deerlijk raakt gefrustreerd en geobsedeerd door die houding.

Maar dan doet hij nota bene zélf een merkwaardige vondst in de oude tennisclub Providentia. Slim Bensoussan, Jobs assistent, bijt zich vast in de materie, en ontdekt onvermoede verbanden tussen Uilenspiegel, de tennisgeschiedenis en het Nederlandse koningshuis.

Is er een schuldige aan te wijzen voor al die doden? Of? is de Westerse antropologie bezig zichzelf uit te roeien?

Uitgeverij De Arbeiderspers B.V.
09 september 2008
31 oktober 2009