Landverhuizing

Landverhuizing

Rank 8819 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Op 10 februari 1920 vertrok in de Hongaarse hoofd-stad Boedapest de eerste ‘Kindertrein’ naar Nederland. Aan boord: ondervoede, verwaarloosde kinderen onderweg naar een land van melk en honing om aan te sterken in een pleeggezin. Door de naweeën van de Eerste Wereldoorlog, die Hongarije aan de rand van de afgrond bracht, waren de ouders immers niet meer in staat hun kinderen zelf te verzorgen. Na Nederland bleek ook Vlaanderen bereid onderdak te bieden aan hulpbehoevende kinderen. Een van hen was Magda Horváth, die als meisje van twaalf in Boedapest afscheid nam van haar doodzieke moeder. Moeder en kind zouden elkaar niet meer terugzien. Rudi Hermans, de zoon van Magda Horváth, schreef de afgelopen decennia over het leven van zijn moeder onder meer de novelle Terug naar ‘Törökbálint’ (Hale-wynprijs 1990, Mathias Kempprijs 1991) en de romans ‘Liefdesverklaringen’ (1995) en ‘Levenswerk’ (1996).

Ter ere van de 100ste gedenkdag van de eerste Kindertrein worden deze boeken nu gebundeld in de Hongarije-trilogie Landverhuizing. De Hongaarse vertaling van de trilogie verschijnt bij Jaffa.
Manteau
14 januari 2020