Langebaan

De Nederlandse geschiedenis van het langebaanschaatsen begint met Jaap Eden die aan het einde van de negentiende eeuw als eerste Nederlander wereldkampioen wordt. De sport evalueert daarna van een door Scandinaviërs gedomineerde sport met olympische status tot een internationale discipline waar, zeker in de laatste jaren, door mannen en vrouwen uit
Nederland grote successen zijn behaald.

In Langebaan staan de sporters en schrijvers stil bij de memorabelste ritten, die bij vele fans in het geheugen zijn gegrift. Nog eenmaal keren kampioenen terug naar de baan en halen herinneringen op aan de rit die hun doorbraak betekende of die als de kroon op hun carrière wordt beschouwd. Daarnaast wordt stilgestaan bij de manier waarop de sport veranderde.

Alle grote namen uit de Nederlandse schaatsgeschiedenis komen voorbij: van Verkerk en Schenk tot Kramer en Wüst. Dit koffietafelboek is rijk geïllustreerd met de werkelijke beelden van de ritten en unieke foto’s.
Lifestyle & Vrije tijd
Sport en spel algemeen