Lessen in chemie

Lessen in chemie

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 0

De allergrappigste, slimste en origineelste roman van het jaar!

Maak kennis met Elizabeth Zott. Briljant scheikundige, onophoudelijke doorzetter en – helaas voor haar dromen en ambities – een vrouw. In de jaren zestig is het hoogst ongebruikelijk dat vrouwelijke wetenschappers zelfs maar bestaan, laat staan dat ze tot de top van hun vakgebied behoren. Elizabeth wordt door de helft van haar collega’s beschimpt en door de rest als lustobject gezien.

Een verdieping – en een wereld – van haar verwijderd werkt Calvin Evans, een scheikundig genie met sociale handicap, die op jonge leeftijd al een Nobelprijs op zijn naam heeft staan. Tot Elizabeths grote verbazing herkent uitgerekend deze man haar talent. Eindelijk neemt haar onderzoek een vlucht. Maar omdat het leven even onvoorspelbaar is als chemische reacties, is Elizabeth drie jaar later een alleenstaande moeder en lijkt haar carrière voorgoed voorbij. Gelukkig is ze niet voor één gat te vangen. Met de hulp van haar hyperintelligente hond Half Zeven, dochter Mad, buurvrouw Harriet en onvermoede vrienden uit het verleden, slaat Elizabeth haar keuken kort en klein en transformeert hem tot een laboratorium – vastbesloten om haar onderzoek zelfstandig voort te zetten en eindelijk academische erkenning te krijgen. Want als iedereen blijft zeggen dat haar enige recht het aanrecht is, kan ze daar maar beter haar voordeel mee doen!

Collega-auteurs over Lessen in chemie

‘Een verhaal waarvan elke pagina raak is. Lessen in chemie is zowel grappig als opzwepend: het ene moment had ik de slappe lach, het volgende was ik klaar om de barricade op te gaan. Garmus heeft een onvergetelijke heldin gecreëerd, maar ook alle andere personages (de hond!) sluit je direct in je hart.’ Elizabeth Day, auteur van Het feest

‘De wereld versus Elizabeth Zott, een uitzonderlijke vrouw die vastbesloten is het leven te leven volgens haar eigen regels – het mag duidelijk zijn aan wiens kant ik sta. Een echte pageturner en een heerlijk bevredigend verhaal: zippy, zesty en Zotty!’ Maggie Shipstead, auteur van Great Circle, genomineerd voor de Booker Prize 2021

‘Ik vond dit boek gewéldig en vind het vreselijk dat ik het al uit heb!’ Nigella Lawson

Feelgood , Literatuur & Romans
Populaire fiction algemeen