Lieveling

Gelezen 1685 Aan het lezen 33 Wil ik lezen 338 Favoriet 84 Recensies 71
Literatuur & Romans Artikelen 26 Lijsten 16 Spots 20 Top25's 26   Topics 0

'Een van de sterkste en meest gedurfde debuten die ik ooit heb gelezen. Dit verhaal over misbruik en veerkracht is zowel hartverwarmend als ondraaglijk, zowel vitaal als buitengewoon angstwekkend, en krijgt vleugels door zijn vertederende heldin' Michel Faber, auteur van Lelieblank, scharlakenrood en Het boek van wonderlijke nieuwe dingen

Puck is vijf jaar en woont met haar moeder in een achterstandswijk in Rotterdam. Op een dag verhuizen ze naar een kapitale villa in Zwijndrecht, waar de nieuwe man van haar moeder woont. Het lijkt een sprookje: de man - die door Puck 'ome Meneer' wordt genoemd - ontfermt zich over het meisje. Ome Meneer overlaadt haar met cadeaus, wast drie keer per week Pucks haren en samen maken ze lange tochten in zijn grote auto.

Puck is zijn lieveling.
Het is hun geheim.
Maar soms worden geheimen te groot om
te bewaren en willen ze gevonden worden.

In Lieveling - gebaseerd op het verhaal van Pauline Barendregt - geeft Kim van Kooten stem aan het meisje Puck, en weet ze dankzij haar lichtvoetige, maar haarscherpe toon het onvoorstelbare voorstelbaar te maken. Ze laat licht schijnen op een donker thema en weet een heftig verhaal met humor te vertellen - een prestatie van formaat.

Na het lezen van Lieveling wil je Puck nooit meer alleen laten.

Literaire non-fictie algemeen
Moeilijk lezen
Overamstel Uitgevers
02 november 2015
03 november 2015

Humor, bijzonder taalgevoel en een vreselijk verhaal

door: Hinke Brinkman 1 reactie

Dat de tweede druk van Lieveling van Kim van Kooten als recensie-exemplaar werd toegezonden, zegt natuurlijk al veel over het boek. De roman verscheen amper een maand geleden en was bijna direct aan een tweede druk toe. Ligt dat aan de naamsbekendheid van de auteur, aan de dramatiek van een...

Reacties op: Lieveling