List en leed

List en leed

Rank 496 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 10 Favoriet 0 Recensies 1
Pas als de schrijver August Voois het manuscript van zijn nieuwe roman bij zijn redacteur heeft ingeleverd, beseft hij dat hij de namen van zijn personages niet heeft veranderd. De mensen die hij kent en die een rol in zijn boek spelen, komen er onder hun eigen naam in voor.
August denkt dat hij nog alle tijd heeft om daar iets aan te doen, maar hij krijgt onaangekondigd bezoek van een man met een merkwaardig bericht: de werkelijkheid zit anders in elkaar dan August altijd dacht. De man stelt August een bizarre ruil voor. En August gaat er zowaar geestdriftig op in. Dit zou voor hem wel eens de mogelijkheid kunnen zijn om te ontsnappen aan zijn vastgelopen leven. Of toch niet?
List en leed is een komedie met een ernstige ondertoon. Welke rol kan literaire fictie nog spelen in een wereld waar waarheid en verzinsels soms niet meer van elkaar te onderscheiden zijn? List en leed is een roman vol leven, humor en raadsels _ na het lezen van dit boek kijk je zeker niet meer op dezelfde manier naar de wereld.

Arie Storm (1963) schreef met List en leed zijn elfde roman. Zijn vorige boek is Het horrortheater van de Nederlandse literatuur (2019).

Over Een diadeem van dauw:

‘Radicale, kunstige roman.’
MARJA PRUIS, DE GROENE AMSTERDAMMER

‘Soepel en haast onmerkbaar strak geschreven.’
THOMAS DE VEEN, NRC HANDELSBLAD

Over Het horrortheater van de Nederlandse literatuur:

‘Dit is het dus _ de chaos, wat wordt verzwegen, het schurende, het malende brein _ waar Storm het over heeft als hij het over literatuur heeft. Het is tevens waarom ik Storm graag lees.’
GERWIN VAN DER WERF, TROUW

Prometheus
07 november 2019

Hebban recensie

Marvin O. Hebban Recensent

Deze storm is veeleer een matig briesje

door Marvin O. op 04-12-2019

August Voois heeft een nieuw boek klaar, waarin hij het heeft over de manklopende relatie met zijn vrouw Alice en enkele fantasieën waarin een nichtje meespeelt. Zijn uitgever is enthousiast, maar dan ontdekt Voois dat hij vergeten is het boek te fictionaliseren. Het is namelijk gebaseerd op ware feiten en alle personages staan erin met hun echte naam.

Het is best intrigerend. Een plot waarin de...