Luna

Luna is het romandebuut van Frans A. Brocatus. Nadat bij hem de diagnose Autisme Spectrum Stoornis (ASS) werd gesteld in 2011, vielen vele puzzelstukjes voor hem op hun plaats. Het is geen toeval dat de hoofdpersoon in de roman, Toon, autistische kenmerken vertoont.

Toon, een jongen uit een arbeidersgezin, heeft een droom: slachter worden en een eigen slachthuis beginnen. Met de hulp van zijn vader slaagt hij daarin. Maar een gebeurtenis uit zijn jeugd blijft hem parten spelen. Het tekent zijn verdere leven en met name zijn houding tegenover vrouwen. Zijn familieleden omringen hem met liefde, maar ook zij kunnen niet tot hem doordringen. Het decor is de Vlaamse provincie in de tweede helft van de 20e eeuw, waar de moderne tijd langzaam maar zeker vat krijgt op het traditionele plattelandsleven.

"Aan zijn stem, dierlijk en poëtisch, fysiek en precies, voel ik me verwant: lees Brocatus' prachtige Luna!"

Sasja Janssen, dichter - schrijver

Recensies (5)

Meer recensies

Is Luna het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Luna