Lutijn

Lutijn

Meneer S. begrijpt de wereld niet meer. Gisteren nog leidde hij een fatsoenlijk en geordend leven. Hij deed zijn werk en werd erom gerespecteerd. Hij hield van de zekerheid van zijn dagelijkse routine en hielp zijn medemens waar hij maar kon. En vandaag? Chaos, niets dan chaos. En maar één figuur die daar verantwoordelijk voor is. Dat akelige mannetje, die gluiperige kabouter, die machtswellusteling, Lutijn. Hij kan er niets tegen doen. Die vent liegt en bedriegt dat het een lieve lust is. En het ergste is nog dat hij controle heeft over alles wat S. dierbaar is. En meer. Je zou van minder door je hoeven zakken.
Jos van Daanen (Kerkrade, 1959) studeerde Nederlands en Algemene Literatuurwetenschap. Vanaf 1988 verschijnen met enige regelmaat gedichten van zijn hand in gerenommeerde literaire tijdschriften, in 2016 deels gebundeld in een bibliofiele uitgave Tot er woorden waren, waren we niets bij Kleinood & Grootzeer. In 2018 volgt zijn officiële debuutbundel De Schoonspringer bij Uitgeverij In de Knipscheer. Lutijn is zijn prozadebuut.
In de Knipscheer
23 augustus 2019