M.

Gelezen 48 Aan het lezen 7 Wil ik lezen 94 Favoriet 5 Recensies 16
Literatuur & Romans Artikelen 2 Newsroom 4 Lijsten 1 Top25's 1   Topics 0   Leesclub
In non-fictie werd alles al over Benito Mussolini geschreven. We meenden hem wel te kennen. Tot de gelauwerde, eigenzinnige schrijver Scurati hem in een romanfiguur omdoopte. Zonder er feiten bij te verzinnen. Het resultaat is een indrukwekkende, documentaire roman, die een kleurrijke geschiedenis tot leven brengt, en ons waarschuwt.
De jonge Mussolini is als een beest: hij voelt en ruikt de tijd die eraan komt, in het uitgeputte Italië van net na de Eerste Wereldoorlog. Afgezet als socialistisch leider, plaatst de onvermoeibare politieke agitator zich aan het hoofd van de onwettigen, de misdadigers, brandstichters en andere woeste dwazen. Met afschuw en fascinatie beschrijft Scurati hoe zijn opportunistische personage, hongerend naar macht en seks, zich van 1919 tot 1924 leugenachtig en instinctmatig van socialisme naar fascisme beweegt.

Uitgeverij Podium b.v.
01 november 2019
07 november 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

VictorDLV Hebban Recensent

'Dit proletariaat heeft een bloedbad nodig'

door: VictorDLV

Van onderwijzer tot dictator in tien jaar - hoe kon het zo ver komen? Antonio Scurati's werk over de mythische populist Benito Mussolini leest als een moderne actiethriller, ook al spelen de gebeurtenissen zich honderd jaar geleden af. Met korte scènes, voorafgegaan door krantenberichten en...

Reacties op: M.