M.

M.

Rank 238 Gelezen 3 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 52 Favoriet 1 Recensies 1

]
In non-fictie werd alles al over Benito Mussolini geschreven. We meenden hem wel te kennen. Tot de gelauwerde, eigenzinnige schrijver Scurati hem in een romanfiguur omdoopte. Zonder er feiten bij te verzinnen. Het resultaat is een indrukwekkende, documentaire roman, die een kleurrijke geschiedenis tot leven brengt, en ons waarschuwt.
De jonge Mussolini is als een beest: hij voelt en ruikt de tijd die eraan komt, in het uitgeputte Italië van net na de Eerste Wereldoorlog. Afgezet als socialistisch leider, plaatst de onvermoeibare politieke agitator zich aan het hoofd van de onwettigen, de misdadigers, brandstichters en andere woeste dwazen. Met afschuw en fascinatie beschrijft Scurati hoe zijn opportunistische personage, hongerend naar macht en seks, zich van 1919 tot 1924 leugenachtig en instinctmatig van socialisme naar fascisme beweegt.

Uitgeverij Podium b.v.
07 november 2019

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 35,00 Bestel het e-book € 14,99

Lezerswaarderingen

Artikelen over M.

Hebban bespreekt: M van Antonio Scurati
20 november 2019 1 reactie
  Meer artikelen

Lees verder

Hebban recensie

VictorDLV Hebban Recensent

'Dit proletariaat heeft een bloedbad nodig'

door VictorDLV op 19-11-2019

Van onderwijzer tot dictator in tien jaar - hoe kon het zo ver komen? Antonio Scurati's werk over de mythische populist Benito Mussolini leest als een moderne actiethriller, ook al spelen de gebeurtenissen zich honderd jaar geleden af. Met korte scènes, voorafgegaan door krantenberichten en rapporten van de geheime dienst weet hij de aandacht van de lezer 800 pagina’s lang vast te houden - een...