Maanscherf

Gelezen 11 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 7 Favoriet 2 Recensies 3
Het is nog purper aan de horizon als ornitholoog Alphonse ‘Fons’ van Felius een zeilboot huurt in de haven van een slaperig Frans kustplaatsje en koers zet naar Les Sept Îles, een archipel waar veel jan-van-genten leven. Tijdens zijn onstuimige reis weet Fons op onnavolgbare wijze grote gebeurtenissen in zijn leven met elkaar te verbinden. Deze inzichten sterken hem in het geloof dat vogels boodschappers van voorzienigheid zijn – hoezeer dat ook tegen zijn rationele aard indruist. Gaandeweg ontpopt de zeilexpeditie zich tot een zoektocht waarin Fons alles op alles moet zetten om niet zijn verstand te verliezen.

Maanscherf is een ontwikkelingsroman over vaders en zonen, vriendschap, identiteit, en wat er gebeurt met een fragiele geest wanneer dit allemaal ontmanteld wordt.

Laurens van den Broek (1989) is opgeleid als ontwerper, maar heeft de letteren nooit uit zijn hoofd kunnen zetten. Gedurende zijn opleidingen schreef hij korte fictieve verhalen. In 2014 nam hij deel aan het eerste Das Magazin Zomerkamp, wat hem ertoe zette zijn debuutroman Maanscherf te schrijven. Eerder schreef hij voor deFusie.

Palmslag
28 april 2020