Naamloos

NRC:

Malva

Gelezen 134 Aan het lezen 8 Wil ik lezen 91 Favoriet 18 Recensies 7
Literatuur & Romans Artikelen 12 Lijsten 5 Spots 11   Topics 0

Pablo Neruda was ooit getrouwd met een Nederlandse vrouw. Ze kregen een gehandicapte dochter, Malva, die op achtjarige leeftijd stierf. In een even lyrische als verhalende debuutroman laat Hagar Peeters het jonge meisje na haar dood de pen oppakken die haar vader bij zijn overlijden uit zijn hand heeft laten glijden.

Onverschrokken treedt Malva op als alwetende verteller over haar eigen leven en over dat van haar beroemde vader. Ze draaft op haar paardje over de eeuwige jachtvelden, waar ze zielsverwanten ontmoet bij wie ze een antwoord probeert te vinden op de vraag hoe het kan dat Neruda, de onberispelijke held die opkwam voor de vergetenen en vertrapten, haar heeft verstoten. Ze vraagt Hagar Peeters, die tot haar elfde door haar vader werd verzwegen, op te treden als 'ghost writer'.

De Bezige Bij Amsterdam
04 augustus 2015
17 september 2015

Stem uit het hiernamaals

door: Inge Deutekom 5 reacties 1 like

Velen kennen de dichter Pablo Neruda uit de film Il postino, de compositie van Mikis Theodorakis naar aanleiding van het beroemde gedicht Canto general of de biografie van Neruda zelf. Hij gaf de onderdrukten en zijn vaderland Chili stem in rijke beelden en verspreidde zijn communistische...

Reacties op: Malva