9789023495161_VRK

NRC:

Margje

Gelezen 275 Aan het lezen 14 Wil ik lezen 86 Favoriet 13 Recensies 13
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 5 Spots 2   Topics 0

Ruben Sievez, de zoon uit Knielen op een bed violen, is in Margje een oudere man die gedurende een lange oudejaarsnacht terugkijkt op zijn leven, al dwalend door de leegstaande villa van zijn oom Anton.

Daar, in de kelder, vond hij, een jongen nog, op een dag een album met daarin een foto van de oom met een jonge vrouw. In haar herkende Ruben onmiddellijk zijn moeder Margje, die op datzelfde moment boven thee dronk. Zijn leven lang zal Ruben over deze vrouw een onmogelijke droom koesteren. Hield zij immers niet meer van zijn jongere broer Thomas, die rebelleerde tegen zijn door de godsdienst bezeten vader? Hoe graag had Ruben niet de plek van zijn broer ingenomen.

In Margje keren we terug naar het gezin Sievez. Maar ditmaal verschuift de blik van vader Hans naar de andere gezinsleden. In een betoverende stijl schetst Siebelink taferelen uit de bewogen geschiedenis van dit gezin - een gezin waar iedereen probeert iemand anders te worden.

De Bezige Bij
29 oktober 2015
29 oktober 2015

Geslaagd vervolg op Knielen op een bed violen

door: Istvan Kops 1 reactie 1 like

Knielen op een bed violen (2005) van Jan Siebelink mag gerust tot de canon van de Nederlandstalige literatuur worden gerekend. Met deze roman won Siebelink in 2005 de AKO Literatuurprijs. Het boek domineerde bovendien wekenlang de bestsellerlijsten en werd in meerdere landen vertaald. Momenteel...

Reacties op: Margje