Marjanneke, stoer wijf

Rank 9337 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Marjanneke, stoer wijf
(Over)leven in Dordrecht, eind 19e eeuw

In 1884 bereikt de Industriële Revolutie Nederland. Vele arbeiders op het platteland zoeken hun heil in de grote steden. Zo ook Joost en Marjanneke de Kleijn. Samen met hun drie kinderen verhuizen ze vanuit het Brabantse Schaijk naar het verre Dordrecht, het beloofde land.

Hier wacht hen echter een hard leven waar ze moeten knokken om te overleven en waar ze met meer dan twintig personen in één huis wonen. Lukt het Marjanneke haar gezin te beschermen tegen de roodvonkepidemie? Kan Joost, ondanks de snerpende kou en een lege huishoudbeurs, de kachel brandende houden? En hoe houd je je staande als ze je dochter uit huis halen?

Dapper en kordaat gaan Marjanneke en Joost dit alles te lijf. Op de momenten dat verdriet en spanning het gezin teisteren, staan familie en buren voor hen klaar. Net zoals de Rooms Katholieke kerk. Maar is die hulp op tijd zodat hun oerkracht weer terugkomt?

Over de auteur, Anneliese Vonk-van der Zanden

Anneliese (Schaijk 1958) heeft na haar werkzame leven in de horeca, haar passie gevonden in het schrijven. In eerste instantie van blogs die u terugvindt op haar website. In 2015 verscheen haar debuutboek, ‘Was er maar een recept voor rouwen. Een boek waarin ze, na het overlijden van haar man Theo, op een persoonlijke manier de zoektocht naar haar nieuwe ‘geamputeerde ik’ beschrijft. Een boek dat, bij verlies van een dierbare, veel steun geeft.

Reacties lezers

‘Het verhaal pakt me helemaal, van begin tot eind.’
‘Wat omschrijf je het verleden mooi!’
‘Ik wil méér Marjanneke!’
‘Ik vind het zo beeldend, boeiend en mooi!’

www.hetweckparadijs.nl
13 november 2019