Mathilda

Mathilda

Rank 3592 Gelezen 11 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 16 Favoriet 1 Recensies 1
Literatuur & Romans Spots 1   Topics 0
De vader van Mary Shelley stond bekend om de subversieve boeken die hij schreef, maar hij was ook de uitgever van de boeken van zijn dochter. Hij weigerde Shelleys Mathilda uit te geven door het schokkende thema van het verhaal: vader-dochterincest. Maar hier bleef het niet bij: hij wilde het manuscript zelfs niet terugsturen naar zijn dochter, waardoor het tijdens haar leven nooit tot een publicatie kwam. Mathilda, de opvolger van haar eerste boek Frankenstein, gaat over een jonge vrouw die haar moeder verloor toen ze geboren werd. Ze raakt onder de
indruk van een knappe dichteres, maar tegelijkertijd wordt de relatie met haar diepbedroefde vader ernstig verstoord door de dood van de moeder: de vaderdochterverhouding neemt een seksuele wending wanneer de vader zijn dochter begint aan te zien voor zijn verloren vrouw. Een bezield, sterk autobiografisch verhaal over een vrouw die op een dappere zoektocht gaat naar liefde, verzoening en verlossing. Na ruim een eeuw werd het manuscript eindelijk ontdekt en gepubliceerd. Hanna Bervoets schrijft een voorwoord bij dit opzienbarende boek.

L.J. Veen Klassiek
01 mei 2017