Maximes obsessie

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
In de uitloper van een verwilderd bos staan twee oude caravans en een vervallen boshut. Daar heeft Maxime zich teruggetrokken, ver weg van de kunstwereld. Schilderen doet hij niet meer, maar aan het registreren van de wereld blijft hij trouw. Hij leeft in afzondering en houdt er zijn eigen rituelen op na. Mettertijd gaat hij mensen uitnodigen. Onbekenden, die hij instructies geeft en observeert met de toewijding van een voyeur. Een van hen is Edith, een lingerieontwerpster op de vlucht voor haar uit de hand gelopen huwelijk. Bij Maxime lijkt zij een toevluchtsoord te vinden. Zelf is Maxime op zoek naar een authentieke manier van leven waarbij hij tevergeefs probeert het kunstenaarsbestaan achter zich te laten.

In deze beklijvende roman houdt auteur en kunstschilder Robert Devriendt zijn lezers scènes voor. Die ontvouwen
zich op eigenzinnige wijze, als een film zonder script. En toch komt alles in aanraking met elkaar, via Maximes obsessieve blik. Spannend en intelligent, Maximes obsessie is een indrukwekkend debuut.

Borgerhoff & Lamberigts
19 februari 2021