Messias van niks

In Vuchelt vindt eens in de drie jaar een Hadewijch-processie plaats. Duizenden gelovigen en toeristen van over de hele wereld overspoelen het doorgaans doodkalme Vlaamse stadje. Een half jaar voor de processie komt Odetta er wonen, ze verstoort de rust met haar opvallende gedrag en ongewone verhalen. De inwoners zijn gefascineerd en al snel neemt de Hadewijch-cultus een nieuwe, extreme vorm aan. Volgelingen van Odetta komen tegenover ongelovigen te staan, Hadewijchs woorden worden gescandeerd en wonderen voltrekken zich. Als Odetta geheel onverwacht en nota bene enkele dagen voor de processie overlijdt is het hek van de dam. Een ramp hangt in de lucht, de vraag is welke vorm die gaat aannemen. Door de ogen van een impotente jongeman, een verkoopster van wierook, een schrijfster in de ban van Hadewijch en een ongelovige priester zien we hoe de bevolking in rep en roer raakt. Vier perspectieven op de ontketende gekte en hoe massahysterie bezit neemt van de gemeenschap.

Redactionele recensie

Recensies (1)

Is Messias van niks het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Messias van niks