Met ons gaat het nog altijd goed

Gelezen 14 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 1
In het voorjaar van 2020 raakt de coronapandemie ook Nederland. Duizenden doden en een recessie zijn het gevolg. Dat is niemand ontgaan, want slecht nieuws scoort. Maar ook voor corona was de stemming vaak somber: met mij gaat het goed, met ons gaat het slecht, zoals voormalig directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau Paul Schnabel het samenvatte. Nederlanders hebben een prima leven en weinig te klagen, maar zijn negatief over de staat van het land. Stagnerende inkomens, toenemende criminaliteit en de mislukking van de multiculturele samenleving eisen hun tol. Komt het ooit nog goed met Nederland?
Als je uitzoomt van het zwartgallige nieuws van de dag ontstaat een heel ander beeld. In Met ons gaat het nog altijd goed laat Peter Hein van Mulligen zien dat het pessimisme niet op feiten gebaseerd is. Met statistieken verwijst hij verschillende mythes waarom het zo slecht zou gaan één voor één naar het rijk der fabelen. Na het lezen van dit boek kan iedereen nog steeds ontevreden zijn over zijn eigen leven, maar niemand kan beweren dat het met "ons' als geheel slecht gaat. Corona of niet: het gaat nog altijd goed.
Peter Hein van Mulligen (1974) is sinds 2012 hoofdeconoom van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Hij laat regelmatig zijn licht schijnen op economische ontwikkelingen in Nederland in de krant, op radio en tv en via Twitter.

Prometheus, Uitgeverij
01 januari 2020

Reacties op: Met ons gaat het nog altijd goed